bananoloco.reismee.nl

one can, toucan

Ja ja jongens....het heeft even geduurd maar hier volgt weer een verslag. Het wordt niet heel uitgebreid want het zonnetje roept ons! Ondertussen zijn we in Mexico aanbeland, maar we hebben de kaartjes van El Salvador nog altijd niet op de post gedaan. Tranquillo! We gaan nu even diep in ons geheugen graven om de hoogtepunten van Guatemala voor jullie op een rijtje te zetten. We weten toch...het gaat jullie vooral om de fotos!!

Nou grens over, bus in naar Guatemala City en daar gelijk op een andere bus Guatemala city weer uit!

Antigua: Koloniaal stadje in het zuiden van Guatemala, UNESCO World Heritage Site. Veel restaurantjes, barretjes en kerken. We hebben hier een fietstocht gedaan door omliggende dorpjes en naar een Macadamia farm. Gratis facial en lekkere pannenkoeken met Macadamia pindakaas. We hebben ook vulkaan Pacaya beklommen, waarbij je tot een halve meter van het lava af kan staan. Heel vet en een beetje gevaarlijk. Marhmellows roosteren! En voetjes..poe poe. Slip en slide door het losse zand weer naar beneden.

Lago de Atitlan: Dit is een heel groot meer met allemaal leuke dorpjes eromheen. We hebben er twee bezocht, San Marcos en San Pedro. Het eerste was echt hippyville, yoga, meditaite en ´pretentious spirituality´. Niet helemaal ons ding, maar we zijn wel lekker in een Maya sauna, alias broodoven, geweest. San Pedro was wel heel leuk. Veel lekkere restaurantjes, goede massages, zonverwarmde hot springs, een gekke italiaanse. Alleen jammer dat het meer vervuild is geraakt en je er dus niet meer in kan zwemmen. Af en toe kwam het aroma je ook lekker tegemoet.

Van Lago de Atitlan naar Coban hebben we de scenic detour gedaan...heel mooi maar 12 uur in 5 verschillende microbussen was het misschien niet helemaal waard.

Lanquin/Semuc Champey: SUPER!! Dit was zeker een hoogtepunt van Guatemala en ook van onze hele reis. Ons hostel hier was echt tof. We sliepen in een soort van boomhut, een paar meter van een snel stromende rivier, restaurant met buffet dinners, lekker smoothies en rode wijn. In de buurt van Lanquin ligt Semuc Champey. Hier zijn we met een tour een grottenstelsel ingegaan, met kaarslicht. Dat is nog niet zo makkelijk om te klauteren en zwemmen met een kaars. Oh ja en een waterval omhoog klimmen! Verder nog van schommels en watervallen afgesprongen, op een autoband de rivier afdrijven en in poeletjes badderen.

Flores: Flores zelf is een klein stadje/schiereiland aan een meer maar van hieruit kan je naar Tikal. Tikal is een grote Maya ruine in de jungle. Heel indrukwekkend. Hoge tempels beklimmen, pizotes en aapjes bekijken, en een grappige gids met sterke verhalen!

Rio Dulce: Dit plaatsje ligt aan de Rio Dulce ha. We sliepen hier een zwitsers hostel, grappig. En vanhier uit zijn we met een lancha naar Livingston (aan de Carribische kust) gevaren en terug. Mooie tocht. Livingston zelf stelt niet veel voor maar wel lekker gegeten bij Maria, een Mexicaanse vrouw die ooit in India heeft gewoond en heel trots is op haar currie kruiden.

Beetje kort, maar wel lekker. We hebben genoten van Guatemala maar het is een beetje zoals een mooie man die van zichzelf weet dat ie mooi is. Genieten en vervelend tegelijkertijd!

groetjes!