bananoloco.reismee.nl

een El Salvadoriaanse bende

Hola!!

Alles goed daar in het verre koude Europa? Hier wel! Het zonnetje schijnt en de lucht is blauw... Eigenlijk zitten we nu stiekem al in Guatemala maar we lopen een paar weken achter met de blog. Dus speel even met ons mee...het is 8 november 2009 en de Ticabus schiet de grens van Nicaragua over. Voor deze gelegenheid hebben we een Ticabus genomen (de dure toeristen shuttle/ijskast) omdat we meerdere grenzen in een dag over moesten, nl van Nicaragua via Honduras naar El Salvador. In San Salvador kregen we gelijk een hartelijk welkom. De bus reed een in gevangenis stijl bewaakt terrein op waar een man met mittraileur een taxi voor ons moest aanhouden. Wij hadden geen zin om in deze gevangenis sfeer te overnachten en we gingen richting Boulevard de los Heroes om daar in een gezellig familie pension te slapen. Heel gezellig. Ze hebben wel de borg van de sleutel achter gehouden. Lekker hoor. We hebben niet veel van San Salvador gezien omdat we eind van de middag pas aankwamen en s ochtends weer vertrokken. Maar ze hebben er wel een leuke shopping mall gelijk een doolhof. Daar hebben we een aantal uren vertoefd. San Salvador is niet het soort stad waar je s avonds op je gemakje op straat kan flaneren. Nou goed, s ochtends ging de reis verder naar Juayua, het begin van de Ruta de las Flores.

Bij aankomst kwamen de heerlijke geuren van de Feria Gastronomica ons tegemoet. Elk weekend verblijdt Juayua zijn gasten en locals met een lekkere etensmarkt (denk Preuvenemint, Maastricht), maar dat wisten we. Goede planning! We hadden hier een heel leuk hostel met geel/blauw tegel interieur, weelderige tuin en Franse host. Wij gelijk naar de markt natuurlijk. Eerst een appertief hapje van tacos aan tafel bij twee El Salvadorianen uit Santa Ana. ZIj boden ons nog lekker een pupusa aan (specialiteit van El Salvador), een tortilla met kaas ertussen gebakken. Mmm lekker vettig. Toen op naar het hoofdgerecht wat voor Isabelle geen probleem was. Overal lagen lekkere stukjes vlees te braden, daar houden ze wel van. Na een beetje zoeken kon Anouk ook terecht hoor, don't panic. Lekkere garnaaltjes met knoflook. Het water loopt jullie nu zeker in de mond? Verder is Juayua een redelijk klein stadje maar de omgeving is wondermooi. We hebben hier o.a. een leuke koffietour gedaan naar Finca Majada die ook koffiebonen verkopen aan Starbucks; een tocht naar 3 mooie watervallen waarbij we door een tunnel geploeterd hebben en een busritje naar Finca Santa Leticia waar ze drie 'potbellied' Maya figuren hadden. Na Juayua besloten we spontaan om nog een nachtje naar Tacuba te gaan. Dit is een bergdorp aan de rand van Parque Nacional El Impossible. In dit park kan je leuke wandelingen doen (extreme hiking 8 uur lang), wij besloten in plaats hiervan te gaan relaxen in de hotsprings. In Tacuba sliepen we in Hotel Mama y Papa compleet met uitzichtstoren, killer ducks in de tuin en hangmatjes.

Conclusie: El Salvador is mooi en relaxed, de mensen zijn aardig en houden van lekker eten. Helemaal prima.

Dit was wederom een spannende episode in onze reis. Tot de volgende.

ps Niks gemerkt van alle gangsters die het land schijnen te teisteren.

Brigitte

Hihi houden zo! En het water liep me inderdaad in de mond! Take care, kus

maja

Hallo snoepers , alles veloopt nog prima op wat borg na
hebben jullie nu zeker de sleutel als souvenir grapje!
nu volgt er zeker sneller een reisverslag anders raken jullie achter veel reisplezier. maja

Yvonne

Hi Isa!

Wat een leuk verhaaltje weer. Volgende week zaterdag is mijn afstudeer borrel, jammer dat je er niet bij bent. Neem maar een extra biertje/cocktail of cheese taco om het te vieren :) Kus

Wendy

Hee dames!!

Lekker eten en drinken is zeker aan jullie beide besteed!! Ik verwacht wel dat jullie iets van de opgedane kookkunsten gaan uitvoeren wanneer jullie weer terug zijn in het koude, kille Nederland!! Geniet maar van het weer daar want hier is het inderdaad niet geweldig... Maar wat wil je; het is tenslotte Nl.

Geniet!

Wendy

sjneder

KOFFIE!!!!

Nikkie

Killer ducks, iehhh! Voor de rest: geweldig, behalve die grensovergang bij San Salvador dan. Ben benieuwd naar de avonturen in Guatemala!

Irma

Klinkt allemaal prima daar, vooral die culinaire avonturen van jullie. Hier alleen mr veel wind en regen.. Veel plezier nog!

Mlies

Hmmmm..food :) Mijn smaakpapillen werden idd blij van jullie verhaal! Kom maar op met de volgende! Kussies Xo Xo